Kantoor

Rithsestraat 30
4813 GX Breda

Openingstijden

ma – vrij | 8:30 – 18:00
za – zo | gesloten

Boekhouder nodig?

076 521 93 20

Kantoor

Rithsestraat 30
4813 GX Breda

openingstijden

ma – vr | 8:30 – 18:00
za – zo | gesloten

bewaarplicht

De bewaarplicht is  wettelijk verplicht. Het regelt dat bepaalde gegevens gedurende een vastgestelde tijd moeten worden bewaard

Controles Belastingdienst

Om controles van de Belastingdienst mogelijk te maken, dienen ondernemers de basisgegevens van de administratie zeven jaar te bewaren. De Basisgegevens zijn:

  • het grootboek
  • de debiteuren- en crediteurenadministratie
  • de in- en verkoopadministratie
  • de loonadministratie

Hiernaast is het ook belangrijk om gegevens met betrekking tot bijvoorbeeld onroerend goed te bewaren. Deze gegevens moet je tien jaar bewaren. Hoewel er in overleg met de Belastingdienst besproken kan worden of de bewaartermijn kan worden aangepast.

Waarom de Bewaarplicht?

De bewaarplicht is ervoor bedoeld om de Belastingdienst de kans te bieden om administratie tot zeven jaar terug te kunnen controleren. Voor een controle kunnen verschillende aanleidingen zijn. Bijvoorbeeld als er sprake is van een verdachte aangifte of als er een onderzoek wordt gedaan naar een bepaalde leverancier of zakenpartner van je klant. De inspecteur van de Belastingdienst kijkt dan of er sprake is van fouten of onregelmatigheden in de administratie.

De kans dat de inspecteur langs komt is wellicht niet heel groot maar het is wel belangrijk om ten alle tijden je administratie goed op orde te hebben. Een administratie die goed is ingericht draagt niet alleen bij aan de bewaarplicht. Bovendien geeft het ondernemers een betrouwbare bron van gegevens waarop de Belastingdienst ook kan vertrouwen.

Kunnen wij je verder helpen?

Omzetbelasting

Btw innen van je afnemers en afdragen aan de overheid. Dat is btw.

Vennootschapsbelasting 

Heb je bijvoorbeeld een B.V.? Dan betaal je misschien Vennootschapsbelasting.

Loonbelasting

Medewerkers in dienst? Dan draag jij hun belasting af.

Loading...